6 z 12 ofert na budowę nowej zajezdni tramwajowej w Gdańsku mieści się w budżecie miasta, co przybliża jej realizację. Baza posłuży przede wszystkim do obsługi długich, ponad 40-metrowych tramwajów, które chcą zakupić Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Kilka dni temu Gdańsk otworzył oferty na zaprojektowanie i
budowę nowej zajezdni tramwajowej Ujeścisko, planowanej głównie z myślą o obsłudze zupełnie nowych, długich tramwajów, do zakupu których szykują się Gdańskie Autobusy i Tramwaje (więcej o tym napiszemy w kolejnym artykule).
Przypomnijmy, że zupełnie nowa baza na Górnym Tarasie
miasta ma mieścić ponad 30 tramwajów 45-metrowych lub 36 tramwajów o długości 32 metrów. Ponadto w zajezdni znajdą się również hale przeglądowe, myjnia oraz lakiernia. Tuż obok bazy tramwajowej powstanie również zajezdnia autobusowa, której realizacja nie jest jeszcze jednak tak zaawansowana - jak na razie GAiT szuka wykonawcy projektu tej zajezdni.
Schemat układu nowej zajezdni tramwajowej wraz z dokładnym opisem planowanych rozwiązań
opisujemy tutaj. Wielkość zajezdni to kompromis między wielkością a możliwościami finansowymi
Jak mówi nam Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska nadzorujący komunikację miejską, wielkość tej zajezdni (garażowanie tylko około 30 długich tramwajów) jest kompromisem między potrzebami a możliwościami samorządu
– Nowa zajezdnia to uzupełnienie obecnych obiektów, które nadal będą funkcjonować. Ma ona przede wszystkim obsługiwać tramwaje kursujące z Górnego Tarasu. To kompromis pomiędzy aktualnymi potrzebami a możliwościami finansowymi miasta i spółek. Jeśli spojrzymy całościowo, mówimy o inwestycjach transportowych wartych prawie 2 mld zł – GPW, Klonowa, nowa zajezdnia, zakup taboru – dlatego każdy element musi być zbilansowany – wskazuje wiceprezydent.
Wspomniana przez Borawskiego trasa GPW to kluczowy odcinek gdańskiej sieci tramwajowej, który ma
połączyć Górny Taras z Wrzeszczem - trwa przetarg na jego budowę, gdzie także poznaliśmy właśnie oferty na realizację. Tramwaj na Klonowej to kolejny nowy odcinek, doprowadzający tramwaj pod dworzec we Wrzeszczu - napiszmy o nim w kolejnym tygodniu. Wspomniany zakup taboru, to opisywane wcześniej długie tramwaje, które GAiT chcą nabyć.
12 firm w grze. Połowa w budżecie
Realizacją kontraktu zainteresowanych jest aż 12 podmiotów, a najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Budimex i KZN Rail, wyceniając ją na 320,757 mln złotych brutto. Nieco droższą ofertę złożyło konsorcjum NDI S.A. i NDI Sopot z kwotą 326,596 mln złotych brutto, a następną w kolejności zaoferował Strabag, chcący zrealizować zadanie za 337,131 mln złotych brutto.
Następne oferty pochodzą od konsorcjum, którego liderem jest Polimex Infrastruktura (niespełna 344 mln złotych brutto), konsorcjum z liderem Terlan (351,504 mln złotych brutto), konsorcjum firm z liderem Roverpol (351,657 mln złotych), Torpolu, który chce zrealizować zadanie za nieco ponad 365 mln złotych brutto, konsorcjum z ZUE na czele (368,631 mln złotych brutto), Mirbudu - 396,811 mln złotych brutto, konsorcjum z Colas Rail Polska na czele (397,058 mln złotych brutto), firmy Doraco - 399,911 mln złotych brutto oraz konsorcjum z liderem Aldesa - z kwotą 404,096 mln złotych brutto.
Gdańsk chce przeznaczyć na budowę zajezdni niespełna 361 mln złotych brutto, tak więc w tym budżecie zmieściła się połowa oferentów. Miasto planuje sfinansować budowę zajezdni z pożyczki z KPO z instrumentu Zielona Transformacja Miast.
Nowa zajezdnia w 2030 roku
Projekt nowej zajezdni ma powstać w ciągu niespełna 21 miesięcy od podpisania umowy na projektowanie i wykonanie prac budowlanych, natomiast sama budowa ma zakończyć się po 4 latach i 4 miesiącach od zawarcia umowy, co zgodnie z szacunkami miasta będzie miało miejsce na początku 2030 roku.